Wizerunek marki a marketing szeptany?
Ogromna konkurencja to w XXI wieku chleb powszedni niemal każdej branży. Firmy robią wszystko, by wyjść przed szereg i tym samym przyciągnąć do siebie klientów. Wizerunek marki lub firmy to jej obraz kreowany w świadomości odbiorców. Ma wywoływać określone skojarzenia i emocje oraz wyróżniać ją na tle konkurencji. Być może nie brzmi skomplikowanie, ale tak naprawdę to proces wieloetapowy, wielopłaszczyznowy i o charakterze strategicznym, szczególnie jeśli swoje działania prowadzimy w Internecie.
Dlaczego warto dbać o wizerunek marki?
Na nasz wizerunek składa się to, co inni wiedzą o nas, co sobie o nas wyobrażają i co sądzą, że wiedzą na nasz temat. Jest to tak naprawdę jej największy kapitał, który gwarantuje wymierne korzyści sprzedażowe i finansowe firmy. Nikogo nie zdziwi więc stwierdzenie, że ryzyko utraty dobrego imienia marki należy do najgroźniejszych zagrożeń w biznesie. Po prostu ma największy wpływ na przychody. Przeprowadzono na ten temat badania przez firmy Deloitte i Forbes Insights. Wyniki nie były zaskakujące. Wynikało z nich, że firmy, które w przeszłości miały problemy wizerunkowe, potwierdziły, że to właśnie one w największym stopniu przyczyniły się do zmniejszenia ich przychodów.
Wizerunek marki w Internecie
Rozwój technologii, w tym Internetu, przyczynił się do tego, że aktualnie to sieć jest uznawana za skuteczne narzędzie kształtowania wizerunku. Odpowiednio wykreowany wizerunek w mediach elektronicznych jest obecnie jednym z najważniejszych źródeł przewagi konkurencyjnej, jaką można uzyskać na rynku. Siła internetu jest nie do przeceniania, a jego wpływ widać tak naprawdę na każdym polu działania biznesu. W związku z jego interaktywnym charakterem nie należy on do grona biernych kanałów reklamowych. W sieci istnieje możliwość dostosowania przekazu marketingowego do odbiorcy, ale – co wcześniej było raczej niespotykane – ulepszania go na bieżąco i ciągłego wprowadzania poprawek. Od samego początku warto wystrzegać się kilku podstawowych i najczęściej popełnianych błędów e-wizerunkowych, do których należy:
- Dobór nieodpowiednich metod i narzędzi promocji marki
- Niekonsekwencja w działaniach wizerunkowych
- Niedocenianie wpływu pracowników na wizerunek marki w sieci
- Powielanie popularnych rozwiązań i kopiowanie innych firm
- Niedostateczna kontrola publikowanych treści
Jak można wykorzystać marketing szeptany do poprawy wizerunku firmy?
Negatywne wyniki wyszukiwania mogą sprawić, że Twoi obecni i potencjalni klienci odwrócą się na pięcie i wyniosą się do konkurencji. A tego nie chce nikt, nieprawdaż? Według amerykańskich agencji marketingowych np. Nielsen czy McKinsey zajmujących się badaniem opinii konsumentów ponad 70% konsumentów ufa opiniom w internecie. Warto to wykorzystać, a w tym pomóc może właśnie marketing szeptany.
Pozwoli on na wytworzenie dyskusji wzbudzających zainteresowanie o marce, a także przedstawiających markę w pozytywnym świetle. Co więcej, w ten sposób zaangażujemy w rozmowę internautów i będziemy mieć aktywny wpływ na kreowanie wizerunku w mediach społecznościowych i na forach dyskusyjnych. W ten sposób twoja działalność nie tylko zostanie zauważona w sieci, ale także poprawi się jej ogólny wizerunek, a aktualni klienci staną się bardziej związani z marką, a co za tym idzie, będą jej bardziej lojalni – a przecież o to nam chodzi! Nie można zapominać, że profesjonalnie przeprowadzona kampania marketingu szeptanego przyczyni się również do zwiększenia liczby nowych klientów oraz podwyższenia wyników sprzedaży.
Szeptanka to w tej chwili jeden z najlepszych i najtańszych sposobów na działanie marketingowe dla marki. Fajny artykuł.