Od czego zależy koszt pozycjonowania strony?
Większość firm posiadających swoją stronę internetową szuka sposobów na zwiększenie widoczności w sieci. Na działania takie trzeba przeznaczyć określony budżet, aczkolwiek koszt pozycjonowania strony może być różny. Składa się bowiem na niego wiele elementów. Przyjrzyjmy się bliżej tej kwestii.
Czym jest pozycjonowanie?
Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest pozycjonowanie oraz jak skutecznie wypozycjonować markę. Jak powszechnie wiadomo, praktycznie każdy użytkownik sieci korzysta z wyszukiwarek w celu znalezienia interesujących go informacji. Pozycjonowanie, określane również jako SEO (Search Engine Optimalisation) oznacza zbiór działań, które mają przyczynić się do tego, aby dana witryna internetowa wyświetlała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, bezpośrednio pod linkami sponsorowanymi.
Wiele firm decyduje się na skorzystanie z profesjonalnych usług w tym zakresie, dlatego kwestia tego, jaki jest koszt pozycjonowania strony, jest coraz częściej podejmowanym tematem. Trzeba przy tym podkreślić, że usługa pozycjonowania odnosi się wyłącznie na naturalnych wyników, czyli tych będących następstwem działania mechanizmu indeksującego wyszukiwarkę Google. Nie obejmuje ona zatem płatnych kampanii reklamowych, do których należy m.in. Google Ads. Przeanalizujmy zatem jak kształtuje się koszt pozycjonowania strony i od czego jest on zależny.
Budżet na reklamę, czyli jaki jest koszt pozycjonowania strony?
Coraz więcej firm decyduje się na skorzystanie z usług SEO, aby zwiększyć widoczność swojej strony w wirtualnej przestrzeni. Choć koszt pozycjonowania strony zawsze oznacza dodatkowy wydatek, to podjęcie takiego działania zwiększa szansę na to, że potencjalni klienci trafią w sieci właśnie na daną firmę. Trzeba jednak pamiętać, że pozycjonowanie to proces, w dodatku dość złożony. Na jego skuteczność wpływa wiele czynników, takich jak, chociażby dobór słów kluczowych. To od nich zależy bowiem, czy dana strona będzie wyświetlana w wynikach wyszukiwania tych użytkowników, którzy chcą skorzystać z danej usługi lub nabyć określony produkt.
Aby poznać koszt pozycjonowania strony swojej firmy, należy w pierwszej kolejności przeprowadzić wstępną jej analizę, a także dobrze przyjrzeć się całej branży, jej otoczeniu rynkowemu i konkurencji. Potem można przystąpić do wstępnego planu działania ukierunkowanego na zwiększenie widoczności danej strony w wyszukiwarce Google. Generalnie koszt pozycjonowania strony obejmuje szeroką grupę działań na wielu płaszczyznach.
Na cennik pozycjonowania w przypadku większości agencji, składają się takie elementy jak: audyt SEO, analiza konkurencji i branży, proces doboru odpowiednich słów kluczowych, opracowanie strategii działania, wdrożenie prac optymalizacyjnych, content i SEO marketing, artykuły sponsorowane, link building oraz monitorowanie pozycji. Ponieważ koszt pozycjonowana strony determinowany jest tak dużą liczbą czynników, ciężko jest wskazać stałą cenę za tego typu usługę. Może się ona bowiem wahać od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych.