Marketing szeptany a pozycjonowanie
Publikowanie wpisów promujących firmę w internecie znane pod nazwą marketingu szeptanego bądź buzz marketingu jest jednym z najlepszych sposobów na reklamę i pozyskanie klientów. Takie działania mają jednak dwa cele — wizerunkowy i pozycjonujący. Połączenie tych dwóch kategorii daje najlepsze efekty i przynosi szereg korzyści. Jak więc przeprowadzić kampanię, aby skorzystać na niej dwukrotnie? Czym jest marketing szeptany i czym link building, a także czym się od siebie różnią?
Marketing szeptany – co to?
Od kiedy istnieje handel, marketing szeptany jest nieodzowną jego częścią. Pozytywne opinie, które przekazywane są przez klientów, częstokroć mają większą siłę, niż świetnie zaplanowana kampania marketingowa. Ten rodzaj działań polega więc na tworzeniu profesjonalnych oraz jak najbardziej naturalnych i prawdziwych opinii na temat marki, produktu bądź usługi i zamieszczaniu ich w sieci na przykład na forach dyskusyjnych lub portalach społecznościowych. Ma on za zadanie:
- wywoływać pozytywne reakcje klientów
- prowokować dyskusje o marce i jej produktach
- promować produkt, usługę lub markę
- prowokować naturalny ruch na stronie
- tworzyć pozytywny PR i wywoływać dobre emocje wokół produktu, usługi lub marki
- zacieśniać więzi z konsumentami
Link building – czym się charakteryzuje?
Link building to inaczej linkowanie zewnętrzne i jest to czynnik nieodłączny w długofalowym budowaniu pozycji, ruchu oraz widoczności. Najprościej tłumacząc, można opisać go jako proces wchodzący w skład pozycjonowania (czyli optymalizacji stron internetowych pod potrzeby wyszukiwarek), który polega na zdobywaniu linków (czyli odnośników do strony) z innych witryn do własnej. Istotną informacją jest jednak fakt, że nie liczy się ilość pozyskanych linków, ale ich jakość. Wynika to z tego, że w roku 2012, a dokładnie w kwietniu, został wprowadzony algorytm Pingwin, którego zadaniem miało być ograniczenie spamu w sieci, wiążącego się z wykorzystaniem zapleczy niskiej jakości oraz pozyskiwaniem linków za pomocą Systemów Wymiany Linków. Natomiast kolejne jego aktualizacje wiązały się z obniżeniem pozycji stron, do których prowadzą linki niskiej jakości. Ogólnie rzecz biorąc, linki można pozyskiwać z miejsc takich jak:
- Fora internetowe
- Blogi
- Media społecznościowe
- Artykuły sponsorowane
- Portale ogłoszeniowe
- Katalogi stron
Jak marketing szeptany wpływa na pozycjonowanie?
Bez dwóch zdań odpowiednio zoptymalizowane na potrzeby SEO kampanie buzz marketingu na forach internetowych, grupach dyskusyjnych, oraz social mediach, to skuteczne wsparcie dla pozycjonowania stron internetowych. Takie umieszczanie wpisów link buildingowych polega na publikacji komentarzy, w których treści znajduje się link odnoszący do naszej strony. Oczywiście linki we wpisach mogą prowadzić do poszczególnych podstron na naszej witrynie, a nie tylko strony głównej. Jednak, aby wszystko działało poprawnie, należy trzymać się kurczowo pewnych podstawowych zasad. Przede wszystkim należy unikać miejsc, które:
- Posiadają dużą liczbę linków wychodzących
- Opierają się na krótkich wypowiedziach, które niekoniecznie są związane z tematem
- Są niewidoczne w Google (nisko lub wcale nie indeksowane)
- Nie dają możliwości zdobycia linków dofollow
Natomiast nasze działania powinny skupiać się na stronach, które:
- Są wysoko indeksowane w Google (pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania)
- Są powiązane tematycznie
- Posiadają niewielkie ilości linków wychodzących
- Same są podlinkowane z zewnątrz i wewnętrz
Fajny artykuł. Sam zacząłem korzystać z marketingu szeptanego dla swojej firmy, właśnie głównie ze względu na jego dobry wpływ na pozycjonowanie naszej strony firmowej.