CN Agencja - zdjęcie produktowe

Jak wskazują badania już 47% Polskich internautów ma za sobą doświadczenia z zakupami w internecie. Co za tym idzie coraz więcej firm inwestuje w e-commerce i nie zawsze są to korporacje. Coraz częściej możemy natrafić na małe nie rzadko rodzinne firmy oferujące przeróżne produkty i usługi.

No i jak to wygląda? Zaczynamy od wyboru platformy sprzedażowej i albo jest to popularny wśród wielu internautów portal aukcyjny lub też własny e-sklep, wielu wybiera obie te opcje na raz i sprzedaje nie tylko na własnej platformie omijając opłaty za wystawione produkty ale również wybiera portal aukcyjny.

No i dobra mamy swój e-sklep, mamy konto na portalu aukcyjnym, znamy swój produkt na wyrost bo przecież sami go produkujemy, więc z opisami nie będzie żadnego problemu. Ale brakuje nam jeszcze drobnego szczegółu jakim jest dobrze wykonane zdjęcie produktowe. Sprzedając lub po prostu dystrybuując produkty innych producentów, często mamy dostęp do już wykonanych zdjęć przez producenta, nie rzadko opatrzonych złożonymi opisami, więc ten poradnik raczej jest kierowany do producentów różnych dóbr. Zaczynamy!

1. Podstawy

CN Agencja - studioCo my tak naprawdę sprzedajemy? Mogą to być przeróżne produkty, od koszulek ze śmiesznymi napisami, przez używany sprzęt fotograficzny po aż ręcznie malowane akcesoria kuchenne i właśnie ta świadomość będzie determinowała dalsze kroki. Zdjęcie produktowe co coś więcej niż tylko fotka produktu, to jest prezentacja produktu z jego jak najlepszej strony, przedstawienie nie rzadko produktu w jego „naturalnym środowisku”. W ten sposób zaczynamy od doboru „studia”, jżeli masz dostęp do profesjonalnego studia, to ten przewodnik raczej nie jest kierowany do Ciebie. Jeżeli natomiast nie to zapraszamy do dalszej lektury.

2. Tło

CN Agencja - aparatDobór odpowiedniego tła będzie miał ogromny wpływ na prezentacje naszego produktu. Najbezpieczniejsze są tła jednokolorowe, przeważnie białe, nie wpłyną one w znaczący sposób na sam produkt, to on tutaj będzie grał pierwsze skrzypce, nie spowodujemy efektu przytłoczenia produktu. Tło musi być dobrane ostrożnie i z głową, tym właśnie tłem będziemy naszemu produktowi nadawali kontekst, sprzęt fotograficzny, elektronika czy materiały biurowe na jednolitym, białym tle, będą wyglądały nowocześnie i elegancko. Natomiast zdjęcie obiektywu na tle warsztatu z kluczami nasadowymi raczej nie.

3. Światło

CN Agencja - lampyZastanawialiście się kiedyś dlaczego fotografie robione w studiu wyglądają zdecydowanie lepiej? Często kluczem do sukcesu jest odpowiednie oświetlenie. Obiekt źle lub wcale nie doświetlony nie będzie wyglądał dobrze, z drugiej zaś strony prześwietlony również nie zachęci do zakupu. Dlatego dobór odpowiedniego światła jest kluczowy. Najlepsze światło uzyskamy oczywiście w piękny słoneczny dzień, światło słoneczne ma dla nas naturalną barwę i do tej właśnie barwy światła będziemy dążyć, wybór barwy światła spowoduje albo naturalne oddanie kolorów albo nada naszemu obiektowi nienaturalną barwę. W przypadku światła sztucznego powinna to być barwa najbardziej zbliżona do światła dziennego z doświadczenia wiemy że najlepiej tutaj się spisują świetlówki o barwie w przedziale 3300 K – 4000 K, gdzie dążymy do górnej granicy przedziału. Następnie, błysk czy światło ciągłe, zdecydowanie światło ciągłe, choć znam też osoby preferujące formę błysku. Dla początkującego amatora fotografii produktowej, polecam jednak światło ciągłe, łatwiej jest nad nim zapanować, od razu widzisz jak doświetlony jest obiekt i możesz manipulować położeniem źródła oświetlenia do uzyskania optymalnego efektu. Warto również tutaj pamiętać o tym co idzie za źródłem światła, czyli cień, miej go na uwadze rozstawiając lampy lub ustawiając się na otwartej przestrzeni, pilnuj również aby jeżeli tło jest jednolite to było również jednolicie oświetlone, bez zbędnych refleksów i cieni.

4. Aparat i obiektywy

Tutaj temat jest tak skomplikowany i złożony że ciężko by było wskazać ten konkretny model który robi najlepsze zdjęcia, osobiście uważam że to dobór odpowiedniego obiektywu będzie robił nam większą różnicę niż samego body. Body, nie ukrywam nie jestem żadnym amatorem fotografii i nie orientuję się na rynku aparatów na takim poziomie aby wyrokować ten model będzie najlepszy. Co więcej miałem okazję pracować na aparatach wartych więcej niż mój pierwszy samochód, na średnio-półkowych cyfrówkach jak również samym telefonem, TAK TELEFONEM i wnioski są proste, weź najlepszy sprzęt jakim tylko potrafisz się posługiwać, zadbaj o dobre oświetlenie a ewentualne błędy poprawisz w postprodukcji. Na końcu zamieszczam przykładową sesję z wykorzystaniem właśnie telefonu. Oczywistym jest fakt że wykorzystanie taniej cyfrówki może nie spełniać w pełni naszych oczekiwań, ale lustrzanka w niewprawnych rękach też przysporzy więcej frustracji niż radości z fotografowania. Dlatego moja rada jest prosta, jeżeli masz jakieś pojęcie o fotografii to na pewno dobierzesz odpowiedni aparat, jeżeli nie, to nie szukaj sprzętu którego nie będziesz umiał obsługiwać.

I w tym miejscu warto wspomnieć o stabilizacji, bez statywu ani rusz, niezależnie czy jest lustrzanka czy telefon stabilizacja fotopstryka jest konieczna. Przydaje się po pierwsze aby obraz nie miał niepotrzebnych rozmyć jak również do uzyskania powtarzalności, obiekt zmieni pozycję ale aparat już nie i to również ma wpływ na odbiór całej sesji.

5. Obiekt

CN Agencja - obiekt Do tej pory skupialiśmy się na tle, oświetleniu i aparacie, czas zadbać o fotografowany obiekt. Zawsze warto pamiętać o przygotowaniu samego obiektu do robienia zdjęć. Jeżeli jest zakurzony odkurz go, jeżeli jest wypalcowany, umyj. Jeżeli sprzedajesz rzeczy używane skazy i uszkodzenia mogą być nieuniknione, nie znaczy to że przedmiot musi być brudny. Producenci są tutaj na dogodnej pozycji kiedy mogą wybrać najlepiej dopracowaną sztukę z całej partii. Wiele osób o tym zapomina a właśnie brudny nie wyglądający reprezentatywnie obiekt może zniweczyć cały trud włożony w przygotowania.

6. Sesja

Mamy już wszystko, zaczynamy fotografować, ale jak? Z której strony? Odpowiedź jest prosta, zdjęcia zrób z każdej możliwej strony, baw się tym, po to ustawialiśmy aparat na statywie aby można było do woli strzelać foty. Z lewej, z prawej od góry, od dołu im więcej zdjęć tym łatwiej będzie wybrać odpowiednia kadry. Dobrą metodą jest zrobienie fotografii w każdej możliwej konfiguracji, zaczynamy od ustawienia kadru szerokiego, więcej tła więcej miejsca na manipulowanie obiektem w przestrzeni. Każda pozycja powinna mieć od 2 do 5 zdjęć, dlaczego? Nie zawsze nie każde zdjęcie się uda, zrób dwa, trzy i zawsze będziesz mógł wybrać najlepsze. Dalej przestawiamy statyw z aparatem w inną pozycję, lub tylko zmieniamy ogniskową obiektywu, jeżeli jest taka możliwość, i zaczynamy od nowa manipulowanie obiektem. mamy już sesję z kilku kątów całego obiektu, czas na zbliżenia, ustawiamy aparat najbliżej obiektu jak to tylko możliwe i robimy kilka ujęć makro, tego typu ujęcia świetnie sprawdzają się przy promocji.

Oczywiście tak najczęściej wygląda pierwsza sesja, z czasem nauczysz się które ujęcia się sprawdzają a które nie, aż dojdziesz do poziomu kiedy już będziesz wiedział jak ustawić obiekt tak aby wyglądał dobrze, wszystko to kwestia praktyki. Ja osobiście na jednej sesji produktowej potrafię zrobić od 100 do nawet 400 zdjęć z czego realnie wykorzystuję od 2 do 5. Sesje z obiektami które już znam są łatwiejsze bo oczywiście wiadomo co warto fotografować a co ostatecznie nie wygląda najlepiej.

7. Postprodukcja

CN Agencja - przed-po

Post produkcja to niezwykle ważny element sesji produktowej, po pierwsze możemy wyretuszować ewentualne błędy popełnione w trakcie samego procesu fotografowania. Po drugie ostatecznie dopieszczamy fotografię aby była olśniewająca. W internecie można znaleźć dziesiątki bardziej lub mniej przyjaznych użytkownikowi programów do dokonywania ostatecznego dopieszczenia. W tym artykule nie będę opisywał samego procesu edycji, na ten temat powstanie oddzielny tekst.

Dobrnęliśmy do końca mamy już w tym momencie fotografie produktów do wystawienia w sklepie internetowym lub po prostu do uzupełnienia strony www o beauty shoty.

Wcześniej wspomniałem o tym że można wykonać taką sesję telefonem, oto jak wyszedł efekt końcowy

Leave a Comment